Jedan čovek je imao ideju da automobil sa kojim idete na
pijacu ili na posao izvedete na stazu vikendom i da pokažete šta znate u jednom
nacionalnom šampionatu. Ta ideja je dobila podršku i 1958 nastao je British Saloon Car Championship (BSCC), a koji će
kasnije postati British Touring Car Championship (BTCC). Taj čovek je Ken Gregory i
svetu trka je poznat kao menadžer Sterling-a Moss-a.
Prva godina je
okončana neobično. Oba vozača su nakon cele sezone imale isti broj bodova te su dva predloga bila postavljena kako bi se
rešio šampion. Prvi predlog je bio bacanje novčića. Drugi predlog je bio isto tako neubičajan. Postavili su dva
vozača u dva ista automobila i dali im 5 krugova, a onda kako bi sve bilo fer
vozači su zamenili automobile i opet vozili 5 krugova. U intezivno kišnim
uslovima na prvoj trci je pobedio Tommy Sopwith 2.2 sekunde ispred svog
protivnika. U drugoj trci Jack Sears je pobedio za 3.8 sekundi i na taj način
postao prvi šampion.
BTCC je danas
šampionat koji je ima tradiciju preko šestdeset godina i koji posećuju preko 30
hiljada ljudi po trci. To je šampionat u kome svako može da pobedi pa ne čudi
činjenica da je 2018 godine bilo 17 različitih pobednika u sezoni.
Tokom godina ovaj
šampionat je postao zanimljiv za proizvođače, jer su shvatili da je uspeh u
BTCC dobar marketinški potez. Aktera ove
današnje priče je Rovera 3.5 SD1 Vitesse-a iz 1984 čija je priča počela mnogo
ranije 1967. Te godine, je Rover spojen zajedno sa svim ostalim poznatim
britanskim kompanijama (Jaguar, Austin, Triumf i MG) u kompaniju British
Leyland company (BL). Zašto je ovo bitno
videćemo kasnije.
1971 kompanija BL
želi da zameni Rover P6 i Triumph 2000 pa angažuju dizajnere iz Triumph-a i
Rovera. David Bache i njegov dizajnerski tim dizajniraju automobil koji će
kasnije britanski Telegraf nazvati “ pravim automobilom pogrešne kompanije”. Automobil koji je po priznanju Bachea
inspirisan Ferrari Dayton-om. Model
prvobitno nazivaju RT1 (Rover Triumph broj 1) ali kasnije mu menjaju ime u SD1
(Specijalna Divizija broj 1, jer su Rover i Triumph bili smešteni kao
specijalna divizija unutar BL kompanije. BL je postavila velika očekivanja od
ovog automobila pa su napravili novu fabriku koja će proizvoditi samo SD1.
Proizvodnju prate različiti problemi poput protesta radnika i različitih
sudskih sporova. Ponekad je to išlo u besmisao pa je tako jednom nekoliko je
radnika je protestovalo zato što hteli da nose bele unifrome umesto braon.
1977 njihov model SD1 3500 dobija nagradu auto
godine. Oznaka 3500 je naravno predstavljala motor koji je ustvari bio bivši
Buick-ov a koji su uparili sa menjačem iz Triumph TR7 koji je učestvovao na
relijima. Uprkos nagradi prodaja ide loše jer je SD1 imao problema sa završnom
obradom i lošim električnim istalacijama.
U septembru 1981
fabrika se seli i ovo je prilika za novi početeka. SD1 dobija nove modele Rover
2000, SD turbo i Vitesse. Model koji će jedan auto-magazin nazvati “Aston Martinom za
sirotinju”. Najbolja prilika za reklamu je BSCC. Sa novim pravilima BSCC usvaja
pravila grupe A i to je prilika za Rover Vitesse. Rover pobeđuje na svim trkama
te sezone, ali šest meseci nakon završetka šampionata titula im se oduzima
nakon prigovora BMW-a. Kao rezultat Andrew (Andy) Rose u Alfi osvaja titulu. BL
kao fabrički tim napušta BSCC ali Andy Rose u privatnom Roveru osvaja titulu.
Tek na trećoj trci u 1984 jedan ne Rover osvaja trku. Te 1984 u BSCC je bilo 11
trka Andy Rose je imao 6 pobeda, 4 druga mesta i jedno odustajanje.
Model koji Vam danas
predstavljam je taj šampionski mode iz 1984. Za volanom je bio čovekom koji je
do 2011 bio najuspešniji vozač BTCC sa šesdeset pobeda i četiri titule. Model
je proizveo je Atlas (Corgi) u razmeri 1/43, a deo je edicije šampionskih
automobila iz BTCC-a, (u to vreme BSCC-a). To je model koji sam ja dobio bez kutije al po ceni od 5e.
Iskren da budem
nisam puno očekivao od ovog modela, ali. Model može slobodno da parira jednom
starijem Minichamps-u. Svi detalji su tu. Unutrašnjost sasvim korektna u dve
boje. Roll bar, detalji na instrument tabli, sve izgleda pristojno. Boja je
sasvim ok, nisam primetio neke greške. Zaista nemam zamerke pogotova kada se
setim da sam ga kupio po ceni jednog Bburaga.
Pored Atlasa koji
proizvodi ovaj model u razmeri 1/43 tu je i NEO čija cena varira od 35e do 80e.
Ukoliko ste više za DTM verziju takođe šampionsku, za to je zadužen Minichamps,
kao i za putnički Rover Vitesse. Ukoliko
ste za 1:18 onda će vaš izbor pasti opet na Minichamps.
Zaključak
Ukoliko ste došli do
kraja ovog teksta čestitam, imam za vas jedno priznanje. Ovaj model mi nikad
nije bio na listi za kupovinu, ali sam ga kupio impulsivno. Nešto što nikom ne
preporučujem jer će te završiti sa gomilom modela koji Vam ništa ne znače. Na
kraju će vas ta gomila udaviti. Verujte znam šta pričam. Ali nakon istraživanja
za ovaj post drago mi je da je postao deo moje kolekcije, jer sa sobom nosi
dosta istorije i upoznao me je više sa BTCC-om. Kada se situacija normalizuje
sa COVID-om 19 i trke ponovo počnu planiram da počnem da pratim i ovaj
šampionat. A ko zna možda i dodam i neki novi model.
Aston Martin za sirotinju - Rover 3500 SD1 Vitesse BSCC 1984
Reviewed by Racing stories 43
on
8:11 AM
Rating:
No comments: